Sigma fp Recension

0
108

Sigma, känd för sina linser, har nyligen lanserat en helt ny mirrorless kamera som heter Sigma fp, som nu finns i Indien. Sigma kamera lineupen är kanske inte lika känd som sina linser här, men den nya fp är marknadsförs som världens minsta full-frame mirrorless kamera, som gör den speciell. Det är inte allt; det är utformat med professionella videofilmare i åtanke och har i camera RAW video inspelning, timecode och mycket mer bio-klass funktioner.

Som mest full-frame-kameror, här kommer till en brant pris av Rs. 2,15,000 för bara kroppen. Det är dags att se vad detta professionell nivå kameran är som att använda på en dag-till-dag-basis, och om det är vettigt för dig att plocka över den mer traditionella val på marknaden.

Sigma fp design

Utformningen av Sigma fp är något som vi älskade omedelbart. Kroppen är bedrägligt liten för en full-frame kamera och det ser ut som bara ett litet block av metall och gummi. Med batteri och SD-kort isatt i vikt är fortfarande bara om 422g, vilket är ganska ljus. Den kompakta kroppen är också något fickan (utan objektiv monterat naturligtvis).

Kroppen är byggd av aluminium, vilket gör det mycket robust. Hela strukturen påstås vara damm-och stänkvattenskyddad. Sigma fp är utformad för att vara anpassningsbar och flexibel, vilket är anledningen till att du inte får någon inbyggd blixt eller ens en elektronisk sökare. Kameran levereras med HU-11 hot-shoe-flash-enhet, om du måste använda en extern och en. Även klippen på sidorna för en kamera rem är både flyttbar; och som hålls på plats med standard stativ och fästen.

Sigma fp top sigma Sigma fp har en dedikerad omkopplare för att växla mellan stillbilder och videoinspelning

En annan unik och iögonfallande dessutom är en kylfläns, den räfflade kanter som är synliga bara runt kanterna på den bakre displayen. Sigma säger att detta ska hjälpa till att kontrollera temperaturer vid fotografering under längre perioder, särskilt i 4K RAW. Kommer till knappar och portar, vi har en USB-Typ-C (USB-3.1 Gen1) – port, HDMI (Typ D); en 6-pin terminal, och en särskild mikrofon port på vänster sida. Alla dessa omfattas av gummi flikarna, men en för HDMI-port är inte ansluten till kameran, så det kan vara lätt att tappa bort. Det finns inga inbyggda hörlurar uttaget för övervakning av ljud, vilket innebär att du kommer att behöva använda ett tillbehör.

Du får ett anständigt urval av knapparna på ovansidan och baksidan av kameran, tillsammans med några engagerade och kära för att anpassa ton och färg. Det finns en omkopplare för att växla mellan stillbilder och Film lägen, som vi fann mycket praktiskt. Du får också en dedikerad knapp för inspelning, två rattar och genvägar för snabb inställningar (QS-knappen), och AEL (exponeringen).

Sigma fp screen  sigma Displayen på Sigma fp är skarp och ger bra sikt även utomhus

Sigma fp har en 3,1-tums pekskärm med en 2,1 miljoner punkters upplösning. Skärmen är fast och inte luta eller vänd på något sätt, men med tanke på att kameran är avsedd att användas med en extern bildskärm, bör detta inte vara ett stort dealbreaker. Batterifacket och SD-kortplats (upp till UHD-II-hastigheter stöds) finns på undersidan av kameran. Du kan även spela in videofilmer direkt på en bärbar SSD via Type-C-port.

Generellt, byggkvalitet och finish av Sigma-fp-är imponerande. Matt svart material inte plocka upp fläckar eller smuts lätt, det är otroligt kompakt, och vi älskar det modulära typ av design. Dock, om du kommer att använda i den här kameran utan en rig, det kan inte vara bra.

Till exempel, fp inte har ett handtag, som de framför är helt platt. Detta gav oss inte den bästa självförtroende när du fotograferar med en hand. Vi hittade även den bakre ratten för att vara lite krångliga, eftersom det har lite att spela och kan enkelt roteras med ännu en oavsiktlig beröring. Dock kvaliteten och feedback av resten av knappar och switchar är mycket bra.

Sigma fp specifikationer och funktioner

Sigma fp har en på 24,6 megapixel, full-frame Bayer CMOS-sensor. Sigma har endast används en elektronisk slutare här, vilket är hur den här kameran kan uppnå 18fps seriebildstagning. Fp använder L-fäste, vilket gör den kompatibel med objektiv från Leica och Panasonic, och Sigma, tillsammans med Sigma egna DSLR och Cine linser med hjälp av adaptrar, som du måste köpa separat. En frivillig MC-21 mount adapter kan du använda Canon EF-objektiv också.

För stillbilder, fp kan skjuta med 14-bitars RAW (DNG) bilder. Det har ett ISO-omfång på 100-25,600 (kan utökas till 6-1,02,400), och en maximal slutartid på 1/8 000 personer av en sekund. Sigma fp har 49 valbara autofokus poäng och bygger på kontrast upptäckt autofokus. Det finns ingen på-sensor fasdetektering autofokus här, vilket är anledningen till att kontinuerligt autofokus är lite långsam.

Sigma fp cover  sigma Sigma fp är lätt att hantera, tack vare sin kompakthet

När det gäller video, Sigma fp kan spela i 12-bitars CinemaDNG (8-bit-för-i-kameran omkodning) eller i MOV-format med hjälp av H. 264, om du behöver något som är enklare att dela och redigera. Du kan skjuta upp till 4K 30fps, med andra framerates såsom 24p-och 25p är också tillgängliga. Full-HD-upplösning video kan bli skjuten på upp till 120fps. Fp kan också fånga de metadata som en tidskod, för användning i filmproduktion. Det stöder funktioner, som möjligheten att justera slutartid vinkel, en ram guide för olika bio-klass proportioner, och har något som kallas “Director’ s Sökare ” som simulerar hur den ram skulle se på bio kameror som Red Mostro 8K.

Sigma skickade oss 45mm f/2.8 DG DN-objektiv med fp för vår granskning. Detta är en del av Sigmas ‘Modern’ – serien och har ett fokus ring och en bländare ringt. Detta utmärkta objektivet inte har någon stabilisering av sina egna, vilket betyder att du har att förlita sig på kamerans elektronisk stabilisering.

Menyn system av Sigma-fp är ganska enkel och lätt att vänja sig. Det är indelad i tre huvudsakliga kategorier — Skjuta, Spela och System. Skjuta menyn har flera flikar som låter dig konfigurera saker som Auto ISO, drive-läge, vitbalans, HDR, gröda läge, och stabilisering. Skjuta menyn ändras beroende på om du är i den Fortfarande eller filmläge. Några extra funktioner lovade för framtida uppdateringar till programvaran omfattar HDR-videoinspelning; Cinemagraph, som låter dig skapa animerade Gif-filer från små videoklipp, förmågan att spela och översyn RAW bilder på själva kameran, och möjligheten att spela in video med den Direktörens Sökare alternativ.

Sigma fp prestanda och batteritid

Vi börjar med video prestanda Sigma fp, eftersom det är dess primära syfte. Den lilla storleken har gjort det mycket bekvämt att skjuta video på gång liksom att fånga uppriktiga stunder. Denna kamera är också praktiskt för gatufotografering, eftersom det inte drar till sig för mycket uppmärksamhet. Vi används främst fp handhållna, men proffs kommer helst vill använda den med en gimbal eller i en kamera rigg, där dess verkliga potentialen ligger.

Fortfarande, för vardaglig fotografering med den MOV-format, vi var mycket imponerade av kvaliteten på filmerna som Sigma fp lyckats fånga. Färger var korrekt, skärpan var bra, och den främsta objektivet vi använde producerat några mycket fin bokeh. Video kvalitet var lika imponerande i svagt ljus, med bra detaljer, skärpa och färger. Fp inte jaga för att fokusera lite mer än vanligt i svagt ljus, särskilt när man försöker att fokusera på avlägsna objekt.

En av de bästa funktionerna i fp är förmågan att leka runt med olika ton-och färginställningar genom dedikerade knappar medan du spelar in. Det finns en stor mängd förinställda färgval eller filter för att välja från, och styrkan i varje filter kan justeras baserat på din stil skytte. Den ” Ton ” – knappen låter dig manipulera skuggor och högdagrar i farten, som fann vi oerhört hjälpsam.

Kommer att kamerans övriga funktioner, det är ansikte och ögon upptäckt, vilket fungerar bra så snart som du pekar det på en mänsklig fråga. Kontinuerligt autofokus är inte mycket snabbt, på grund av att de däremot upptäckt AF-system, men om du trycker på ett annat område i sökaren och tryck ned avtryckaren halvvägs, fokus hoppar snabbt. Det är spårning autofokus, men detta är inte tillgänglig i filmläge. Vi försökte elektronisk stabilisering, och fann att det gör ett bra jobb för att stabilisera video. Medan skytte, Sigma fp fick varm men aldrig för varmt.

Växla till läget foto, Sigma fp är ganska kompetent inom detta område. Stills vi fångade hade utmärkt mängder av detaljer. Kanterna runt föremål hade bra skärpa och färger var ganska exakt representerade. Burst-läget fungerar mycket bra, och tack vare den elektroniska slutaren, det är nästan tyst. Stillbilder tagna i svagt ljus hade bra dynamiskt omfång och detaljrikedom. Buller behandlades mycket väl och färger var väl representerade.

Närbild från Sigma fp: ISO 800, f/2.8, 1/500, 45mm (storlek för webb, tryck på för att se större bild)

Stående skott från Sigma fp: ISO 100, f/2.8, 1/100, 45mm (storlek för webb, tryck på för att se större bild)

Skottet med hjälp av ” Bio ” färg profil: ISO 160, f/2.8, 1/500, 45mm (storlek för webb, tryck på för att se större bild)

Low light shot med Sigma fp: ISO enbart 6 400, f/2.8, 1/50, 45mm (storlek för webb, tryck på för att se större bild)

Med UHS-II klass SD-kort i kameran, vi behövde inte vänta länge innan burst-bilderna var sparade. Vi önskar touchscreen hade lite mer funktionalitet, annat än att använda det för att flytta fokus och zooma i en bild i visningsläget, att det inte kan användas för att interagera med den snabba inställningar eller i huvudmenyerna. Vi lyckades ändå ta sig runt snabbt med hjälp av två rattar, men det skulle ha varit trevligt att ha haft möjlighet att använda pekskärmen.

HDR för stillbilder är praktiskt när du behöver mer dynamiskt område, men HDR-foton av människor som inte alltid blir bra. Hudtoner såg lite rödaktig, men för landskap, det var inte så illa.

Vi sätter Sigma fp genom vårt ISO-test för att kolla hur användbara de högre ISO-nivåer verkligen är. Kameran levereras utmärkt skärpa till om ISO 3,200, vid vilken punkt, vi började märka milda brus och ett dopp i skärpa. Det var inte mycket av en skillnad efter detta till ISO 12,800, där detaljerna tog en mer synlig droppe.

ISO-test (peka för att se en fullstor bild)

Dock bullernivåerna var fortfarande mycket i schack. Vid maximal infödda av ISO 25,600 detaljer och texturer såg märkbart smidigare och skärpa var betydligt lägre. Gå genom den utökade ISO-omfång, vi såg att bildkvaliteten var fortfarande salvageable till ISO 51,200, men utöver att det blev en stor hit.

Batteritiden var inte den bästa. När bara fotografera stillbilder, vi lyckades få ca 220-250 skott per laddning, och om vi spelade in några 4K-video klipp i mellan, detta antal sjunkit till ca 175 slag. Du kommer förmodligen vill ha ett reservbatteri till hands under skott. Du kan spela in video när kameran är ansluten till en extern strömkälla för. Den medföljande USB-Typ-C laddaren kan ladda batteriet fullt på mindre än två timmar. Du kan också ladda den med hjälp av en power bank om det behövs.

Dom

Sigma fp kan se ut som en mainstream mirrorless kameran, men det är allt annat än det. Det är utformat för att konkurrera med professionella kameror som Pocket Cinema-serien från Blueprint, snarare än erbjudanden från Sony eller Nikon. Den största fördelen med fp är dess storlek och flexibla, vilket gör det lätt att passa in i någon rigg eller professionell inställning. Plus, dess kompatibilitet med ett brett utbud av linser är en extra bonus. Build kvalitet är utmärkt, video kvalitet är mycket bra, hög-ISO-prestanda är stabil, och stillbilder är också bra.

Med fokus snabbhet och batteritid kan bli bättre, och om du letar efter något mer vardagligt bruk, sedan kameror som Sony A7 III eller ens Nikon Z6 skulle vara ett bättre alternativ. Men, om du letar efter en kompakt kamera med film-nivå och har för filmproduktion, kan du hitta Sigma fp mer tilltalande.

Pris (M. R. P)

• Sigma fp – Skivor. 2,15,000
  • Sigma 45mm f/2.8 DG DN lins – Skivor. 47,500